Wat is dat toch, vrouwen en shoppen? Een haat-liefde relatie; je kan er door worden opgetild maar ook zwaar in de put door raken (in mijn geval door een miskoop of exorbitante aankoop die eigenlijk niet kan). Trouwens, mannen en shoppen is ook steeds meer een "ding", ik durf te beweren dat sinds de opkomst van de webwinkels een grote drempel voor de mannen is weggehaald en dat zij als anonieme shopaholics redelijk wat uren online in the malls spenderen. Maar goed, even over het fenomeen shoppen oftewel kopen. Ik ga even met de billen bloot, hier komt een lijstje met wat ik afgelopen week heb aangeschaft. Online: 2 jurkjes van Room Seven voor de meisjes (in de sale dat wel), een paar sleehakken van Fred die weer in de retour zijn wegens knullige pasvorm, een slangenprintbikini (in de sale en eigenlijk een maat te klein), 2 witte vestjes en twee bloemenbloesjes voor de meisjes (ook weer sale, ja praat het maar goed denken jullie). In de winkel: een jersey jurkje, panty's en een schoudertasje. Scrubcreme, elastiekjes en speldjes voor de meisjes. Een blauwe handtas (miskoop nummer 2) voor bij een blauwe huwelijksoutfit.
Als ik mijn koopgedrag analyseer dan rolt er dit uit: 1. Kopen in de sale geeft een extra feel-good component aan het shoppen. 2. De sale zorgt voor meer aankopen doen dus meer kans op miskopen. Alarm! Opgelet! Tip: Volg je intuitie tijdens het shoppen. Bij beide miskopen (sleehak en blauwe leren tas) voelde ik dat het esthetisch niet klopte maar toch doorgezet vanwege praktische behoefte en koopdrang. Kijk rustig rond en laad je winkelwagen vol maar leg bij de kassa de helft weer terug. Vaak valt dan het kwartje of je het echt wilt aanschaffen of dat het shoppen voor de fun was!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten